1. Vem kan boka handledning i CWC?
Alla studenter på Chalmers båda campus, Johanneberg och Lindholmen, kan boka handledning. Ett CID behövs för att komma åt bokningsverktyget.
Även doktorander och anställda kan nyttja CWC:s tjänster och aktiviteter (Läs mer under Aktiviteter för fakultet och doktorander)
2. Hur bokar jag ett handledningstillfälle?
Lediga handledningstillfällen visas i bokningsverktyget som du kommer till genom att klicka på ”Boka handledning”. Bokningsverktyget, finns på bokningssidan i Canvas (du behöver vara inloggad i Canvas).
3. Kan jag be om en särskild handledare?
Ja. När du bokar tillfället kan du välja vilken handledare som du vill träffa. Alla handledare har utbildats för att kunna hjälpa dig med olika kommunikationsfrågor. Olika handledare kan hjälpa dig på, och med, olika språk. För att få veta mer om våra handledare kan du läsa igenom vår tutor page
4. Vad kan jag göra om det inte finns några lediga tider?
Vi försöker lägga ut tider regelbundet men ibland är det extra hårt tryck. Du kan alltid besöka vår Drop-in Zoom när det är öppet, eller skicka ett mejl till cwc@chalmers.se för att fråga om tider.
5. Vad gör jag om jag behöver avboka?
Du avbokar din tid genom att logga in i Canvas och gå till bokningssidan som du använde för att boka tiden. Klicka på tiden som du vill avboka och välj alternativet ”Avboka”.
6. Hur långt i förväg måste jag ställa in ett bokat tillfälle?
Du kan avboka din tid senast 2 timmar innan tillfället är planerat att starta. Avboka gärna din tid så fort du vet att du inte kommer att ha möjlighet att delta, eftersom andra studenter då har möjlighet att boka tiden.
7. Vad händer om jag skulle bli sen till ett bokat möte?
Din tid avbokas om du är mer än 15 minuter sen till mötet. Om du har fått förhinder kan du meddela skrivhandledaren via mejl.
8. Hur går ett typiskt handledningstillfälle till?
Ett handledningstillfälle är vanligtvis 45 minuter och inleds med att du får beskriva vad du vill fokusera på under mötet. Mötet baseras på samtal med skrivhandledaren om dina huvudsakliga kommunikationsproblem i den specifika texten/presentationen, eller olika strategier för att utveckla din skrivprocess. Det kan innebära att du och skrivhandledaren diskuterar hur du kan organisera informationen, hur du kan förbättra ditt språk i texten om det behövs, eller svara på dina frågor. Sammanfattningsvis omfattar handledartillfället nödvändiga diskussioner som kan vara till hjälp för att förbättra dina färdigheter som skribent eller presentatör.